Κυριακή 6 Μαΐου 2012

1.Κυπριακό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (Cyprus Financial Stability fund)


  1. Εδώ και μήνες εισηγούμε την δημιουργία ενώς ταμείου το οποίο θα παρεμβαίνει και να αγοράζει κεφάλαια τραπεζών έτσι ώστε να μην αποτυγχάνουν οι εκδόσεις και να χάνετε η εμπιστοσύνη στο τραπεζικό μας σύστημα.
  2. Πρώτα πρέπει να αναφέρω τα εξής. Η Κύπρος ΔΕΝ θα επιστρέψει στις αγορές πριν σταθεροποιηθεί το τραπεζικό μας σύστημα. Δυστηχώς το τραπεζικό μας σύστημα ΔΕΝ θα σταθεροποιηθεί φέτος διότι έχει και άλλες ζημίες τις οποίες υπολογίζω γύρω στα 4-5 δις ευρω. Πιστευω οτι αρχές του 2013 ισος και ενωρίτερα οι τράπεζες θα ξαναχρειαστούν κεφάλαια. Δέν θα αναλύσω τώρα τους λόγους , έχω αναφερθει πολλές φορές για τις ζημίες των τραπεζών που έρχονται.
  3. Παρόλο που πολλοί διαφωνούσαν με τις υποβαθμισεις των ξένων οίκων για τα κυπριακά ομόλογα εγώ συμφωνούσα μαζι τους , είχα προβλέψει οτι θα γίνουμε σκουπίδια οπως λέω και τώρα οτι ακόμα δεν βρήκαμε πάτο , έχουμε ακόμα δρόμο και οι απειλές για περετέρω υποβαθμίσεις έχουν υπόβαθρο. Αρχικός μας στόχος πρέπει να είναι να σταθεροποιήσουμε το τραπεζικό μας σύστημα προστατευοντας ταυτόχρονα το δημόσιο εξωτερικό χρέος , προστατευοντας το Κράτος.
  4. Ο πρώην διοικητής της κεντρικής τράπεζας εισηγήθηκε να δώσει το κράτος ομόλογα στις τράπεζες και να πάρει μετοχές , διαφώνησα με αυτή την θέση απο την πρώτη στιγμή για τους πιο κάτω λόγους…
  5. 1. Μια τέτοια ενέργεια θα αυξήσει το δημόσιο χρέος και θα δυσκολεψει ακόμα περισσότερο τις προσπάθειες του κράτους να επανέλθει στις αγορές.
  6. 2. Τα Κυπριακά ομόλογα θα διαπραγματευονται απο την πρώτη μέρα σε χαμηλότερες τιμές απο την ονομαστική αξία, και αυτό θα δημιουργησει σημαντικές λογιστικές ζημίες στις τράπεζες που θα τα πιάσουν.
  7. 3. Εαν το κράτος εκδώσει π.χ 1 δις αξίας ομόλογα προς τις τράπεζες τοτε θα αναγκάζετε να πληρώνει και τοκο προς τι τράπεζες , εαν π.χ ο τόκος θα είναι 4%, τότε το κράτος θα πρέπει να πληρώνει 40 εκ τόκους τον χρόνο πρός τις τράπεζες. Οι τόκοι πληρωτέοι αυξάνουν το δημοσιονομικό έλλειμα το οποιο είναι ιδη ψηλό. Παραμένω σταθερος στην εκτίμηση μου οτι το έλλειμα φέτος χωρίς να παρθούν άλλα μέτρα θα ειναι 4% του ΑΕΠ, γύρω στα 700 εκ. Το κράτος για τις μετοχές που θα πιασει ΔΕΝ θα πέρνει μέρισμα για μερικά χρόνια αφού οι τράπεζες ΔΕΝ θα μπορουν να δώσουν μερίσματα για αρκετά χρόνια ακόμα, και εαν θα δωσουν κάποιο μέρισμα σε μερικά χρόνια σίγουρα αυτό θα είναι λιγότερο απο τους τόκους που θα πληρώνει το κράτος προς τια τράπεζες.
  8. οι τράπεζες δεν μπορούν να αγοράσουν δικές τους μετοχές και εαν το πράξουν μετά απο εγκριση των συνελευσεων τους (share buy back schemes) οι μετοχές που αγοράζονται αφαιρούνται απο τα ίδια κεφάλαια και άρα μειώνονται τα εποπτικά κεφάλαια. (tier 1 capital)
  9. Το ταμείο που εισηγούμε θα έχει τα εξής πλεονεκτήματα
  10. 1. Δέν αυξάνει το δημόσιο χρέος αφού δεν βάζει λεφτά το κράτος αλλά μόνον εγγυήσεις (contigent liability).
  11. 2. Δίνει την δυνατότητα στις τράπεζες να βοηθήσουν και αυτές να πετύχουν οι αυξήσεις των κεφαλαιών τους . Εξάλου έχουν υποχρέωση οι τράπεζες να το πράξουν διοτι αυτές ευθυνονται για τα προβλήματα τους και οχι το κράτος. Τους δημιουργούμε ένα όχημα μεσω του οποίου θα μπορούν να αγοράζουν δικές τους μετοχές χωρις αυτές να αφαιρούνται απο τα εποπτικά τους κεφάλαια…
  12. 3. Οι ξένοι οίκοι θα δούνε θετικά ένα τέτοιο ταμείο.
  13. 4. Ξένοι και Κυπριοι επενδυτές θα νιώθουν περισσότερη ασφάλεια να αγοράζουν τραπεζικές μετοχές στις νέες εκδόσεις και απο το χρηματιστήριο αφου θα γνωρίζουν οτι υπάρχει το Ταμείο αυτό να στηρίζει τις τραπεζικές μετοχές.
  14. Πως θα δημιουργηθεί το ταμείο…..
  15. Θα δημιουργηθεί ένα ταμείο το οποίο θα εκδόσει ΟΜΟΛΟΓΑ τοκοφόρα τα οποία θα διαπραγματευονται σε χρηματιστήριο του εξωτερικού και ο τόκος θα είναι εγγυημένος απο το υπουργείο οικονομικών. Θα εκδοθούν ομόλογα(με κρατικές εγγυησεις) και οχι μετοχές για να είναι μειωμένου κινδύνου έτσι ώστε να υπάρξει ψηλότερο ενδιαφέρον απο θεσμικούς κυρίως επενδυτές . Επιδή το ταμείο ΔΕΝ θα έχει Υποχρεώσεις αλλά μετρητά απο την αρχή τα ομόλογα του θα ξεκινούν με βαθμολόγιση ΑΑΑ απο τους ξένους οίκους.
  16. Επενδυτές που θα επενδύσουν στο ταμείο…
  17. 1. Τράπεζες
    2. Κυπριακές επενδυτικές εταιρείες
    3. Ασφαλιστικές εταιρείες
    4 Ξένοι θεσμικοί και κυπριοι θεσμικοί επενδυτές
    5 Εκκλησία της Κύπρου
    6. ΚΛΠ ΚΛΠ
  18. Διοικηση του Ταμειου.
  19. Το ταμείο θα έχει διοικητικό συμβούλιο με μέλη διορισμένα απο τους κατόχους των ομολόγων και μέλη διορισμένα απο το υπουργίο οικονομικών .
  20. Επενδυτική στρατηγική του Ταμειου…
  21. 1. επενδυση στις νέες εκδοσεις κεφαλαιών των τραπεζών
    2 επένδυση σε τραπεζικές μετοχές και απο το χρηματιστηριο Κύπρου
    3. Αγορά Κυβερνητικών ομολόγων τοσο απο τον πρωτογενή οσο και απο της δευτερογενή αγορά
  22. Το πιο πάνω ταμείο σε συνδιασμό με την εισήγηση μου για σπάσιμο της Λαικής σε 2 κομμάτια , στην Τράπεζα με τις τραπεζικές εργασίες η οποία θα συνεχίσει να εποπτευετε απο την Ευρωπαική αρχή τραπεζών και μιας επενδυτικής τράπεζας η οποία δεν θα εποπτευεται απο την ΕΑΤ, θα οδηγήσουν σε σταθεροποιηση του τραπεζικού μας συστήματος και ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ των Κυπριακών ομολογων απο σκουπίδια σε καλύτερη βαθμολόγηση. Εαν δεν γίνουν τα πιο πάνω οι πιθανότητες να οδηγηθεί το κράτος σε περιπέτειες είναι μεγάλες. Πρίν το τέλος του έτους πρέπει να βρεί περιπου 3 δις για ομόλογα που λίγουν αρχές του 2013 και για να χρηματοδοτήσει το έλλειμα του 2012 και το ¨΄ελλειμα του 2013 ….
  23. Οσο αφορά την Λαική τράπεζα , έχω κάνει κάποια μελέτη και εάν γίνει ο διαχωρισμός όπως τον εισηγούμε οι ανάγκες της για νέα κεφάλαια θα μειωθούν σημαντικά , ο ισολογισμός της θα βελτιωθεί και η εμπιστοσύνη των επενδυτών πρός την Λαική θα ενισχυθή . Αυτό θα σημαίνει μεγαλύτερες πιθανότητες να πετύχει μια αυξηση κεφαλαίων χωρίς την παρέμβαση του κράτους…..(αριθμούς και λεπτομέρειες για τον διαχωρισμό της Λαικής όπως τον εισηγούμε θα ακολουθήσουν σε άλλο άρθρο μου στις επόμενες μερες

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου